Temat:
Świat antycznych wartości – wybrane mity greckie.
Politeistyczna
religia Greków związana była z wiarą w wielu bogów, postrzeganych jako istoty
nieśmiertelne i obdarzone nadprzyrodzonymi właściwościami. Ich życie i
powiązane z nim przygody bohaterów stały się tematem mitycznych opowieści,
które oprócz funkcji sakralnej długo spełniały nie mniej ważne zadanie – były
źródłem wiedzy o świecie i o zasadach w nim obowiązujących – służyły
interpretacji zjawisk obecnych w życiu każdego człowieka. Wszechobecność
mitu zaważyła na kształcie wielu
dziedzin kultury starożytnych Greków i ich późniejszych spadkobierców. Do mitów
odwoływały się m.in.: literatura, malarstwo i rzeźba, utrwalając zaczerpnięte z
nich tematy, motywy, postaci, formy językowe czy poetyckie obrazy.
Czy
starożytni Grecy czerpali z mitów wiedzę o prawach moralnych? czerpali
Mity
greckie nie stanowią uporządkowanej całości, ale od dawna są systematyzowane.
Zwykle dzieli się je, przyjmując za kryterium ich temat i sposób jego ujęcia:
podział mitów
|
||
nazwa
|
temat
|
sposób ujęcia
|
mity
kosmogoniczne
|
początek
świata i narodziny bogów
|
spójne
kompozycyjnie opowieści
|
mity
teogoniczne
|
kult
bogów
|
|
mity
antropogeniczne
|
początki
ludzkości
|
|
cykle
mitologiczne
|
przygody
bogów lub herosów
|
luźne
epizody powiązane osobą głównego bohatera
|
wyprawy,
wojny
|
luźne
epizody powiązane rodzajem intrygi
|
Funkcje
mitów:
·
mity wyjaśniały tworzącej się zbiorowości jej miejsce
w świecie – pełniły funkcję poznawczą;
w świecie – pełniły funkcję poznawczą;
·
mity kształtowały wzorce zachowań (wśród postaci mitycznych znaleźć
można archetypy) – pełniły funkcję światopoglądową;
·
mity podtrzymywały wierzenia – pełniły funkcję sakralną.
Proszę
przeczytać fragment mitu o narodzinach świata:
Narodziny świata
Na początku był Chaos. Któż zdoła powiedzieć dokładnie, co to był
Chaos? Niejedni widzieli w nim jakąś istotę boską, ale bez określonego
kształtu. Inni - a takich było więcej - mówili, że to wielka otchłań, pełna
siły twórczej i boskich nasieni, jakby jedna masa nieuporządkowana, ciężka i
ciemna, mieszanina ziemi, wody, ognia i powietrza. Z tej napełnionej otchłani,
kryjącej w sobie wszystkie zarodki przyszłego świata, wyłoniły się dwa potężne
bóstwa, pierwsza królewska para bogów: Uranos - Niebo i Gaja - Ziemia. Oni dali
początek wielu pokoleniom bogów.
Z ich małżeńskiego związku
wyszedł wielki ród tytanów, wśród których
najstarszy był Okeanos, bóg potężnej rzeki, co
szerokim, błękitnym kręgiem opływała całą ziemię dokoła. Młodszym rodzeństwem
tytanów byli kiklopowie (cyklopi) i hekatonchejrowie - sturęcy. Cyklopi, potwornego
wzrostu, o dzikim wyglądzie, mieli jedno oko w środku czoła, a hekatonchejrowie
o stu rękach przerażali swą siłą niezłomną. Uranos nie był zadowolony z tego
potomstwa, które było szkaradne lub okrutne. Wszyscy oni napełniali go strachem
i odrazą. Nie spodziewając się po nich ani wdzięczności, ani poszanowania swej
władzy ojcowskiej, strącił ich w bezdenne czeluści Tartaru.
Stamtąd nie było już powrotu. Tartar rozciągał się tak głęboko pod
ziemią, jak wysoko ponad nią roztacza się niebo. Kowadło z brązu, rzucone z
wysokości nieba, leciałoby dziewięć dni i dziewięć nocy, zanim dosięgłoby
powierzchni ziemi1. Podobnie długo, a może jeszcze dłużej
wędrowałoby owo kowadło do głębin Tartaru; gdzie panuje noc potrójne. Ktoś, kto
by tam wszedł, nie zdołałby przez rok cały dojść do ostatecznych granic tego
bezmiaru ciemności. Ów zabłąkany podróżny pielgrzymowałby bez przerwy, unoszony
gwałtownym wichrem podziemnych huraganów. Wieść niesie, że gdzieś pośrodku tych
straszliwych mroków stoi smutne dworzyszcze Nocy, otoczone nieprzeniknionymi
chmurami.
Gaja słyszała jęk potępionych tytanów dobywających się z
przepastnych wnętrzności ziemi. Znienawidziła wyrodnego ojca i zaczęła knuć
spisek przeciw jego władzy bezwzględnej. Namowom matki uległ najmłodszy z
tytanów - Kronos, dotychczas nie pozbawiony wolności. Uzbrojony w stalowy sierp,
zaczaił się na Uranosa, okaleczył go haniebnie i strącił ze świetlistego tronu
niebios. Z krwi, która wyciekła z rany powalonego boga, zrodziły się trzy
straszne boginie zemsty, Erynie, o włosach wężowych. Uranos, ukryty w głębinach
nieba, zeszedł z widowni dziejów boskich.
Razem z bogami rodził się świat. Nad ziemią, która jako ląd stały
wydobywała się z chaosu, świeciło młode słońce, a z chmur spadały deszcze
obfite. Podniosły się pierwsze lasy i ziemię przykryła wielka, szumiąca
puszcza. Po nieznanych wzgórzach błądziły rzadkie zwierzęta. Zwolna rzeczy
zaczęły przybierać znajome kształty. Źródła znalazły swe groty, a jeziora
wygodne kotliny; góry śnieżnym grzebieniem zarysowały się na jasnym niebie.
Gwiazdy lśniły w ciemnych przestworzach nocy, a kiedy one bladły, ptaki
wydzwaniały jutrzence swą pierwszą pieśń powitalną.
Jan Parandowski, Mitologia
Mit
o narodzinach świata to przykład mitu
kosmogonicznego, ponieważ opisuje powstanie świata i narodziny bogów.
Pełnił rolę poznawczą bo ludzie
dowiadywali się, że świat powstał z chaosu a uczucie zemsty narodziło się z
krwi Uranosa. Mit pełni funkcję światopoglądową. Zawiera wzory i antywzory postaw:
Gaja
to matka przepełniona miłością.
Uranos
to władca absolutny – okrutny.
Kronos
to wierna kopia swojego ojca.
Nie
znamy autorów mitów – tworzyła je zbiorowość – początkowo wykonywane były przez
wędrownych śpiewaków – AOJDÓW, którzy często improwizowali - przyczyniając się
w ten sposób do powstawania wielu wersji jednej historii. Pierwszym
kodyfikatorem mitów był legendarny Homer, który w Iliadzie i Odysei
utrwalił rozproszone wcześniej historie. Wkrótce zyskały one literacką formę, a
Homer znalazł naśladowców. Do antycznych MITOGRAFÓW – redaktorów mitów -
należeli m.in.: Hezjod, Wergiliusz i Owidiusz. Antyczne źródła stały się z
kolei podstawą późniejszych literackich i naukowych prób rekonstrukcji oraz
systematyzacji mitycznych opowieści. Wśród takich prac znajdują się m.in.: Mitologia
Jana Parandowskiego (1924) oraz Mitologia Greków i Rzymian Zygmunta
Kubiaka (1997).
Proszę
przeczytać informacje dotyczące Hezjoda i Teogonii, a następnie fragment
samego poematu (podręcznik s. 94 – 95).
Proszę
przeanalizować epitety, jakimi określeni zostali poszczególni bogowie i wskazać
ich znaczenie – np.: „sowiooka córa zeusowa, Atena” – ten epitet odnosi się
do mądrości bogini;
Zadanie domowe
Bóg
|
cechy
|
Zeus
|
Władca
z egidą - OBROŃCA
|
Hera
|
Argejska-
złote sandały
|
Atena
|
Sowiooka
|
Artemida
|
Rozradowana
strzałami
|
Posejdon
|
Potrząsający
kontynentami
|
Temida
|
czcigodna
|
Afrodyta
|
Wabi
spojrzeniem
|
Hebe
|
W
złotym wieńcu
|
Dione
|
urodziwa
|
Komentarze
Prześlij komentarz