Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat: Jan Kochanowski – renesansowy humanista.

Jan Kochanowski (ur. 1530, zm 1584) – poeta polski epoki renesansu, sekretarz królewski. Był przedstawicielem filozofii eklektycznejstoicyzmu, epikureizmu, renesansowego neoplatonizmu i głębokiej wiary w Boga, łącząc tradycję antyku i chrześcijaństwa.
Edukacja i podróże
Jan Kochanowski na rycinie z XIX wieku
Jan Matejko, Kochanowski nad zwłokami Urszulki
Jego imię i nazwisko zostało zapisane na liście nowych studentów Akademii Krakowskiej (poeta miał wówczas najprawdopodobniej 14 lat). W latach 1547-1550 mógł studiować w którymś z uniwersytetów niemieckich, bądź też przebywać na jednym z dworów magnackich. W latach 1551-1552 studiował na uniwersytecie w Królewcu. W 1552 roku przyszły poeta dotarł do Padwy (zachował się spis studentów z nazwiskiem Kochanowskiego).  Wyruszył w podróż do Rzymu i Neapolu, a następnie powrócił do Polski. Prawdopodobną przyczyną przerwania studiów były kłopoty finansowe Kochanowskiego, z czego wynikła konieczność poszukania mecenasa[11].
W latach 1555-1556 przebywał ponownie w Królewcu na dworze arcyksięcia Albrechta Hohenzollerna. Był to prawdopodobnie mecenas polskiego poety. Kilkakrotnie podróżował do Włoch, był we Francji.  W maju 1559 Kochanowski wrócił na stałe do Polski.
Działalność na polskich dworach
Witraż przedstawiający księcia poetów polskich w Collegium Novum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Pismo Jana Kochanowskiego na zapisku z 1571 roku
W kraju przebywał na dworach, m.in. Tarnowskich, Tęczyńskich i Jana Firleja oraz biskupa krakowskiego Filipa Padniewskiego. Dzięki poparciu podkanclerzego koronnego Piotra Myszkowskiego dostał się na dwór Zygmunta Augusta, gdzie ok. 1564 r. mianowano go sekretarzem królewskim. Dzięki Myszkowskiemu dostał też prebendy kościelne: probostwo kicińskie[21] (związane z funkcją prepozyta kapituły katedralnej w Poznaniu) i zwoleńskie.
Służył królowi podczas burzliwych sejmów, zajmował się działaniami politycznymi, czego ślady widać w jego utworach. W 1567 towarzyszył królowi w wyprawie radoszkowickiej, będącej próbą demonstracji zbrojnej w czasie wojny przeciwko Rosji. Oddał znaczne usługi w trakcie przygotowań do wyprawy na Moskwę w 1568 r.
 Czarnolas
Kochanowski pędził w Czarnolesie żywot ziemianina. W tym okresie powstała Odprawa posłów greckich, a wkrótce po niej parafraza Psałterz Dawidów (1579). Największą pamięć zyskał dzięki Trenom, napisanym po śmierci ukochanej córki Urszulki w 1579. Są one wyrazem jego żalu i rozpaczy po stracie dziecka.

1.    Ustal, jakie fakty z biografii Jana Kochanowskiego zostały zawarte we fraszce Do gór i lasów. Wykorzystaj przypisy do utworu oraz informacje z podręcznika (s. 32).
- podróże do Francji i Włoch
- niespełnione ambicje związane z powołaniem kapłańskim
- udział w wyprawie rycerskiej
- studia na uniwersytetach w  Krakowie, Królewcu, Niemczech i Padwie
- był sekretarzem Stanisława Augusta.

2.    W jakim momencie życia wypowiada się podmiot liryczny? Sformułuj argumenty na poparcie swojego stanowiska.

Podmiot wypowiada się  w czasie, kiedy jest już dojrzałym człowiekiem. Ma siwe  włosy,  ma wiele doświadczeń.

3.    Jan Kochanowski porównuje się do Proteusza (Proteusa). Wyjaśnij sens tego porównania.

Jan Kochanowski ma wiele zdolności w tylu dziedzinach, a jego życie było bardzo różnorodne.


4.    Jaką filozofię życiową wyznaje Jan Kochanowski? Zinterpretuj ostatni wers utworu.
Jan Kochanowski wyznaje poglądy epikurejczyków, ponieważ korzysta z każdej chwili życia.

5.    Jak sądzisz, czy Jana Kochanowskiego można nazwać człowiekiem renesansu? Uzasadnij swoje zdanie.

Jan Kochanowski jest człowiekiem renesansu, ponieważ nie opiera swojego życia tylko na jednej dziedzinie, tylko zawsze szuka czegoś nowego interesującego. 

Do gór i lasów
Wysokie góry i odziane lasy!
Jako rad na was patrzę, a swe czasy
Młodsze wspominam, które tu zostały,
Kiedy na statek1 człowiek mało dbały.
Gdziem potym nie był? Czegom nie skosztował?
Jażem przez morze2 głębokie żeglował,
Jażem Francuzy, ja Niemce, ja Włochy,
Jażem nawiedził Sybilline lochy3.
Dziś żak4 spokojny, jutro przypasany
Do miecza rycerz5; dziś między dworzany
W pańskim pałacu, jutro zasię cichy
Ksiądz w kapitule6, tylko że nie z mnichy
W szarej kapicy a z dwojakim płatem7;
I to czemu nic, jeśliże opatem?
Taki był Proteus8, mieniąc się to w smoka,
To w deszcz, to w ogień, to w barwę obłoka.
Dalej co będzie? Srebrne w głowie nici,
A ja z tym trzymam, kto co w czas uchwyci.
1 Statek – stateczność.
2 Przez morze –  mowa o morskiej podróży, którą Kochanow­ski odbył prawdopodobnie w 1558 r. (z Italii do Francji).
3 Sybilline lochy – grota mitycznej wieszczki Sybilli znajdująca się pod Neapolem.
4 Żak – uczeń, student.
5 Przypasany do miecza rycerz w 1567 r. poeta brał udział w manewrach wojskowych (jako sekretarz królewski).
6 Ksiądz w kapitule – poeta był tytularnym (tzn. bez święceń kapłańskich, ale mają­cym prawa do dochodów z parafii) proboszczem poznańskim i zwoleńskim (do ożenku ok. 1575 r.).
7 Kapica, płat – części habitu.
8 Proteus – w mitologii greckiej bożek morski, mający dar wieszczenia i przybierania różnych postaci.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res