Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat: Poradnik Kochanowskiego – chrześcijańskiego humanisty.
Człowiek wobec losu
Pieśń IX, ks. I
Wszystko się dziwnie plecie
Na tym tu biednym świecie,
A kto by chciał rozumem wszystkiego dochodzić,
I zginie, a nie będzie umiał w to ugodzić.

Pieśń XIV, ks. I
Przypadków dalszych żaden z nas nie zgadnie:
I prózno myślić o tym,
Co z nami będzie potym […].

Pieśń IX, ks. II
Nic wiecznego na świecie:
Radość się z troską plecie,
A kiedy jedna weźmie moc nawiętszą,
W ten czas masz ujźrzeć odmianę naprędszą.

Pieśń III, ks. II
Nie wierz Fortunie, co siedzisz wysoko;
Miej na poślednie koła pilne oko:
Bo to niestała pani z przyrodzenia,
Często więc rada sprawy swe odmienia.
Człowiek nie odgadnie wszystkich tajemnic świata.









Człowiek nie odgadnie co się z nim stanie po śmierci.





W życiu człowiek przeżywa chwile radosne i smutne chwile.
Nic nie trwa wiecznie.






Człowiek uzależniony jest od przewrotności losu, człowiek nigdy nie wie co go czeka.
Wniosek: te wszystkie spostrzeżenia budzą w człowieku lęk, i niedowerzanie.


JAK SOBIE Z TYM PORADZIĆ?

Pieśń IX, ks. I
A nigdy nie zabłądzi,
Kto tak umysł narządzi,
Jakoby umiał szczęście i nieszczęście znosić,
Temu mężnie wytrzymać, w owym się nie wznosić.

Pieśń IX, ks. II
Nie porzucaj nadzieje,
Jakoć się kolwiek dzieje […].
Lecz na szczęście wszelakie
Serce ma być jednakie […].

Pieśń III, ks. II
Cnota skarb wieczny, cnota klenot drogi;
Tegoć nie wydrze nieprzyjaciel srogi,
Nie spali ogień, nie zabierze woda;
Nad wszystkim inszym panuje przygoda.


Człowiek powinien zawsze zachowywać wewnętrzny spokój, nie może ulegać emocjom.
















Człowiek nie może porzucać nadziei na szczęście.
















Człowiek powinien bardziej się skupiać na wartościach duchowych i powinien kłaść nacisk na rozwój intelektualny. Rzeczy materialne można w każdej chwili stracić.


POGLĄDY STOICKIE

Pieśń IX, ks. I
Chcemy sobie być radzi?
Rozkaż, panie, czeladzi,
Niechaj na stół dobrego wina przynaszają,
A przy tym w złote gęśli albo w lutnią grają.

Pieśń XIV, ks. I
Niechaj nie schodzi cało,
Coć się do rąk dostało […].

Pieśń XX, ks. I
Miło szaleć, kiedy czas po temu […].
Przywileje powieśmy na kołku,
A ty wedla pana siądź, pachołku! […]
Dziś bądź wesół, dziś użyj biesiady,
O przyszłym dniu niechaj próznej rady […].



Człowiek powinien się bawić, brać udział w życiu rozrywkowym, z przyjaciółmi. Powinien cieszyć się każdą chwilą życia.









Człowiek nie powinien odrzucać tego co mu wpadnie w ręce, ma wykorzystać każdą chwilę życia.



Człowiek powinien się bawić bo zabawa odpręża i pozwala zapomnieć o troskach.








POGLĄDY EPIKUREJSKIE
EPIKUREIZM + STOICYZM = HORACJANIZM

Pieśń IX, ks. I
Dosyć na tym, kiedy wie [człowiek], że go to nie minie,
Co z przejźrzenia Pańskiego od wieku mu płynie.

Pieśń XIV, ks. I
Ostatek niechaj Bóg ma na swej pieczy!
[…] W godzinie wszystko Bóg wywróci snadnie.

Pieśń IX, ks. II
Ty nie miej za stracone,
Co może być wrócone:
Siła Bóg może wywrócić w godzinie,
A kto Mu kolwiek ufa, nie zaginie.


Człowiek musi Bogu zaufać.








Człowiek będzie osądzony przez Boga.





Człowiek powinien wierzyć w to, że Bóg może odmienić jego los.


POGLĄDY CHRZEŚCIJAŃSKIE


Kochanowski połączył w swoim światopoglądzie tradycje antyczną i chrześcijańską.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res