Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu.

Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ:- jest zbyt krótkie,- nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany  przez człowieka,- człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć,- człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec- człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy,- nic po człowieku nie pozostanie- poszukiwanie prawdy przysparza  nam duchowych problemów.
 Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia.Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad marnościami i wszystko
 marność. Po łacinie brzmi ona: Vanitas vanitatum et omnia vanitas.   Zad. Domowe – analiza obrazu – s. 28.
 Księga Koheleta należy do pism mądrościowych, powstała prawdopodobnie w III w.p.e. We wstępie do księgi, pochodzącym z  Biblii Tysiąclecia, możemy przeczytać informacje związane z jej tytułem: „Księga nosi nazwę swego autora, który sam przedstawia się jako Kohelet. Nie jest to imię własne, lecz oznaczenie funkcji lub urzędu mędrca „przemawiającego na zebraniu”. W języku greckim odpowiada temu określeniu nazwa Ekklesiastes [...]. Tytułowy mędrzec próbuje dociec sensu ludzkiego życia,  ale czy jest to możliwe? Czy można według niego być do końca szczęśliwym? Kohelet nie udziela jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie - trudno jest mu ją znaleźć w świecie, w którym wszechobecna jest marność. O tym, że wszystko jest marnością możemy przeczytać w księdze aż 27 razy. Słowa te stają się czymś na kształt refrenu, zawierającego przesłanie autora.

Czy można jednak przełamać rozpacz Koheleta Przeczytaj fragment Księgi Koheleta(1) Wszystko ma swój czas, i jest wyznaczona godzina na wszystkie sprawy pod niebem: (2) Jest czas rodzenia i czas umierania, czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono,
 (3) czas zabijania i czas leczenia, czas burzenia i czas budowania,(4) czas płaczu i czas śmiechu, czas zawodzenia i czas pląsów,(5) czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i czas wstrzymywania się od nich(6) czas szukania i czas tracenia, czas zachowania i czas wyrzucania(7) czas rozdzierania i czas zszywania, czas milczenia i czas mówienia,(8) czas miłowania i czas nienawiści, czas wojny i czas pokoju.Podkreśl linią prostą pozytywne, a pogrubioną czcionką - negatywne aspekty ludzkiego losu.Spojrzyj na to zestawienie oczamia.    optymisty – warto żyć chociaż są w życiu chwile zwątpienia, smutku, bólu ale przemijają a po nich przychodzi radość.
 pesymisty – Nie warto żyć, bo wszędzie jest cierpienie i Są też chwile radości  które jednak szybko przemijająSformułuj wnioski: chociaż życie jest marnością, jest  w nim  dużo smutku, cierpienia  i tajemnic, to są pozytywne aspekty .Szczęście jednak szybko przemija  , należy umieć cieszyć się jego każdą chwilą.Wskaż te środki stylistyczne we fragmencie Księgi Koheleta, które eksponują dwubiegunowość ludzkiego życia.- zasada kontrastu- powtórzeniaPUSTKI

HEYZadanie domowe – spróbuj utrwalić wiadomości rozwiązując E-LEKCJĘ długa 

Komentarze

  1. Zobacz sobie ofertę optyk sierakowice. Jesli chcesz wybrać się do okulisty to warto się tam umówić. Wizyty są w dobrej cenie i nie trzeba długo czekać na termin. Ja byłam tam w listopadzie na kontoli.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res