Lekcja
5. Wzór poezji religijnej – fragmenty Księgi Psalmów.
Księga
Psalmów zaliczana
jest do pism mądrościowych. Tradycja
przypisuje jej autorstwo Dawidowi, królowi Izraela (XI/X
w.p.n.e.). Badania naukowców dowiodły jednak, że poszczególne psalmy (jest ich w sumie 150) powstawały na przestrzeni wielu
wieków: najstarsze pochodzą z XI w.p.n.e.,
a pełny ich zbiór uformował się w IV w.p.n.e. lub jeszcze później. Oczywiste jest więc, że psalmy miały wielu autorów - ich imiona pojawiają się w tytułach lub w pierwszych wersach (należał do nich m.in. twórca potęgi Izraela - Salomon). Wszystkie utwory pochodzące z tej księgi łączy modlitewny
i pochwalny charakter – typowy dla liryków mówiących
o ludzkiej potrzebie oddania się pod Boską opiekę, ale Bóg jest w nich nie tylko odbiorcą próśb i dziękczynień - to także dawca prawa i mądrości. Co
łączy wszystkie psalmy?
a pełny ich zbiór uformował się w IV w.p.n.e. lub jeszcze później. Oczywiste jest więc, że psalmy miały wielu autorów - ich imiona pojawiają się w tytułach lub w pierwszych wersach (należał do nich m.in. twórca potęgi Izraela - Salomon). Wszystkie utwory pochodzące z tej księgi łączy modlitewny
i pochwalny charakter – typowy dla liryków mówiących
o ludzkiej potrzebie oddania się pod Boską opiekę, ale Bóg jest w nich nie tylko odbiorcą próśb i dziękczynień - to także dawca prawa i mądrości.
modlitewny
charakter Zbiór
psalmów poddawano rozmaitym klasyfikacjom. Dziś przy ich podziale pod uwagę
bierze się treść i rodzaj wypowiedzi. W związku z tymi kryteriami wyróżnia się:· psalmy błagalne
· psalmy dziękczynne
· psalmy królewskie
· psalmy mądrościowe
· psalmy
patriotyczno-religijne
psalmy pochwalne Pamiętaj
jednak, że psalm może dzielić się na kilka mniejszych części tematycznych i
być utworem np. pochwalno-błagalnym Z
jakim rodzajem psalmów związany jest fragment Psalmu 6?
Zmiłuj się nade
mną, Panie, bo słaby jestem,
uzdrów mnie, bo
zatrwożyły się kości moje.
/przeł. Czesław
Miłosz/ Przyjrzyjmy
się analizie Psalmu 6.
Bóg – wymierza karę za
złe uczynki
Analizę rozpoczniemy od określenia sytuacji lirycznej, czyli
okoliczności, w jakich podmiot liryczny wypowiada się w utworze (1) – to
pozwoli nam ustalić charakter psalmu (2). Wersy, które wykorzystamy w tym celu,
zostały zaznaczone kolorem czerwonym. Następnie,
spróbujemy stworzyć portret Boga (3), czyli adresata – odpowiednie wersy
zostały zaznaczone kolorem zielonym. Analizę zakończymy krótką charakterystyką relacji łączących
podmiot liryczny i adresata (4). Nie karć mnie, Panie,
w swym gniewie
Bóg – wymierza karę za
złe uczynki
|
i nie karz w swej zapalczywości.
|
Zmiłuj się nade mną,
Panie, bom słaby;
ulecz mnie, Panie, bo kości moje strwożone
i duszę moją ogarnia wielka trwoga
lecz Ty, o Panie, jakże długo jeszcze Zwróć się, o Panie,
ocal moją duszę,
wybaw mnie przez Twoje miłosierdzie,
|
bo nikt po śmierci nie wspomni o
Tobie:
któż Cię wychwala w Szeolu?
|
Odstąpcie
ode mnie wszyscy, którzy zło czynicie,
bo Pan usłyszał
głos mojego płaczu;
Pan usłyszał moje błaganie, Pan przyjął moją modlitwę.
|
Niech się wszyscy moi
wrogowie zawstydząści, głęboko wierzy w łaskę,
którą może go 1.
Już pierwsze wersy utworu wskazują na to, że podmiot liryczny błaga Boga o
miłosierdzie. Jest świadomy swojej grzesznej natury i odczuwa strach przed
gniewem Bożym. Zdając sobie sprawę z własnej słabości, głęboko wierzy w łaskę,
którą może go obdarzyć Bóg. Tylko ona wydaje się być drogą do uleczenia duszy.
Wersy rozpoczynające się od słów: „zmęczyłem
się moim jękiem...” są wyrazem skruchy, pokory
i żalu za grzechy, które prowadzą człowieka
do upadku. Wypowiedź podmiotu lirycznego przypomina lamentację. 2.
Sytuacja liryczna pozwala zaliczyć ten utwór do psalmów błagalnych –
dominuje w nim rozpaczliwe wołanie o łaskę, wyrażone w licznych apostrofach: „nie karć mnie”, „wybaw mnie”, nacechowanych emocjonalnie – dominującym uczuciem
podmiotu lirycznego jest strach, który w tym utworze został wyolbrzymiony
(uległ hiperbolizacji) – „kości moje strwożone”, „starzeję się z powodu
wszystkich mych wrogów” – wrogowie, o których mówi
podmiot liryczny symbolizują zło, które czyha na człowieka. Pamiętajmy
jednak,
że dalsza część utworu wyraża pochwałę Boskiego miłosierdzia 3.
Bóg przedstawiony został w Psalmie 6
w sposób typowy dla ksiąg Starego Testamentu, jako surowy Sędzia,
wymierzający karę za ludzkie grzechy, wzbudzający w człowieku strach swoją potęgą.
Bóg daje się jednak przebłagać, jest sprawiedliwy – ci, którzy okażą
skruchę mogą liczyć na Jego szczególną opiekę i miłosierdzie – umacnia
ono człowieka w walce ze złem. Bóg nie pozostaje więc obojętny na ludzkie
modlitwy, okazuje swoją dobroć.4.
Relacje między podmiotem lirycznym a adresatem w Psalmie 6 przedstawione
zostały w sposób charakterystyczny dla całej księgi:
człowiek – podmiot
liryczny – kruchość istnienia
|
BÓG – adresat -
potęga
|
Człowiek
zabiega o opiekę Boską.
Człowiek
zdając sobie sprawę z własnej słabości, wielokrotnie w życiu błądząc, tęskni
za miłością Boga, którą sam stara się Go obdarzać. Oczekuje od Niego pomocy,
Jego potęga wzbudza w człowieku strach, daje jednak nadzieję na umocnienie w
walce ze złem, cierpieniem, poczuciem życiowej klęski.
|
Bóg
okazuje łaskę.
Bóg
jest opiekunem człowieka, okazuje mu dobro i miłosierdzie, jednak w zamian
oczekuje od niego bezgranicznego posłuszeństwa i umiejętności oceny własnego
postępowania.
Bóg
sprawiedliwe ocenia życie człowieka.
|
Proszę
przystąpić do samodzielnej analizy Psalmu 23 (podręcznik s. 23)
i zamieszkam w domu Pańskim
po najdłuższe czasy.
Psalm. Dawidowy.
Psalm. Dawidowy.
Pan jest moim pasterzem,
nie brak mi niczego.
Pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach.
Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę
odpocząć:
orzeźwia moją duszę.
Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach
przez wzgląd na swoje imię.
Chociażbym chodził ciemną doliną,
zła się nie ulęknę,
bo Ty jesteś ze mną.
Twój kij i Twoja laska są tym, co mnie pociesza.
Stół dla mnie zastawiasz wobec mych przeciwników;
namaszczasz mi głowę olejkiem;
mój kielich jest przeobfity.
Tak, dobroć i łaska pójdą w ślad za mną
przez wszystkie dni mego życia
(Ks. Psalmów 23:1-6, Biblia Tysiąclecia)
2. Proszę wskazać rodzaj
psalmu.
Pochwalny –wychwala Boga za jego opiekuńczość1. Proszę określić relacje
łączące podmiot liryczny z adresatem.
Człowiek jest szczęśliwy, ponieważ Bóg pomaga mu we wszystkim , czuje się
bezpieczny Ma nadzieję , że dzięki pomocy Boga dostąpi łaski i zbawienia .Bóg
jest dobry jest opiekuńczy, troskliwy.
Kiedy
zaczęto tłumaczyć Biblię na języki narodowe, sięgnięto najpierw po Księgę
Psalmów, która łączy w sobie modlitewny, osobisty charakter z uniwersalną
problematyką. Pierwszy przekład na język polski (Psałterz floriański)
powstał na przełomie XIV/XV wieku na podstawie dawniejszych tłumaczeń, być może
trzynastowiecznych. W późniejszych epokach do Księgi Psalmów sięgali
najwięksi poeci (m.in. J. Kochanowski, J. Słowacki, A. Mickiewicz, Cz. Miłosz),
a tłumaczenie tej księgi Biblii do dziś jest miarą poetyckiego kunsztu.
Jan Kochanowski, PSALM 91
Qut
habitat in adiutorio Altissimi
|
Kto się w opiekę poda Panu swemu
A całym prawie sercem ufa Jemu,
Śmiele rzec może: "Mam obrońcę Boga,
Nie będzie u mnie straszna żadna trwoga."
A całym prawie sercem ufa Jemu,
Śmiele rzec może: "Mam obrońcę Boga,
Nie będzie u mnie straszna żadna trwoga."
|
Ciebie on z łowczych obierzy wyzuje
I w zaraźliwym powietrzu ratuje;
W cieniu swych skrzydeł zachowa cię wiecznie,
Pod Jego pióry ulężesz biezpiecznie.
I w zaraźliwym powietrzu ratuje;
W cieniu swych skrzydeł zachowa cię wiecznie,
Pod Jego pióry ulężesz biezpiecznie.
|
Aniołom swoim każe cię pilnować,
Gdziekolwiek stąpisz, którzy cię piastować
Na ręku będą, abyś idąc drogą
Na ostry krzemień nie ugodził nogą.
Gdziekolwiek stąpisz, którzy cię piastować
Na ręku będą, abyś idąc drogą
Na ostry krzemień nie ugodził nogą.
|
Będziesz po żmijach bezpiecznie gniewliwych
I po padalcach deptał niecierpliwych;
Na lwa srogiego bez obrazy wsiędziesz
I na ogromnym smoku jeździć będziesz.
I po padalcach deptał niecierpliwych;
Na lwa srogiego bez obrazy wsiędziesz
I na ogromnym smoku jeździć będziesz.
Psalm- mądrościowy
Człowiek obawia
się, że grzechu nie zostaną odpuszczone.
Mikołaj Sęp-Szarzyński, Psalm 130 – W
domu
Człowiek obawia
się, że grzechu nie zostaną odpuszczone.
|
|
|
|
|
Ze wnętrzności serca mego
, Boże niezmierzony!
Mego głosu rzewliwego
Racz słyszeć prośby płaczliwe,
A z miłosierdzia Twojego
Nakłoń ucho lutościwe!
Będzieszli chciał nasze złości
Ważyć, Ojcze dobrotliwy,
Wagą twej sprawiedliwości -
I któż tak będzie szczęśliwy,
Kto tak w cnotach utwierdzony,
Gdy przyjdzie na sąd prawdziwy,
By nie miał być potępiony?
Ale Ty, sędzia łaskawy,
Nie według szczerej srogości
Karzesz nasze błędne sprawy.
Zakon Twój pełen lutości
I wierne Twe słowa, Panie,
Że mię wyrwiesz z tej ciężkości,
Czynią mi pewne ufanie.
Przeto, choć zorza różana
Promienne słońce przywodzi,
Choć mgłą ciemną przyodziana
Noc z ciemnościami przychodzi,
Narodowi wybranemu
Niech wątpienie nie przeszkodzi
Śmiele ufać Panu swemu.
Bowiem skarb jest nieprzebranyWieczne miłosierdzie Jego:
On nie leniw zgoić rany
I poddźwignąć upadłego;
On, prócz wszelkiego wątpienia,
Nie zapomni ludu swego,
Przywiedzie go do zbawienia.
I poddźwignąć upadłego;
On, prócz wszelkiego wątpienia,
Nie zapomni ludu swego,
Przywiedzie go do zbawienia.
|
Rodzaj
psalmu – błagalno-pochwalny
Proszę
dokończyć zdanie:
Księga
Psalmów to
poetycka opowieść o:
O działalności
Boga i o oczekiwaniach człowieka wobec Niego.
Z
psalmów czerpią inspiracje także twórcy kultury niezależnej. Proszę posłuchać,
co do powiedzenia Bogu ma Kazik Staszewski
w stworzonym przez siebie Psalmie 151.
Komentarze
Prześlij komentarz