Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat: Obraz rewolucji w Nie- Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego.

1.    Przyczyny rewolucji

Chęć obalenia starego ładu , ponieważ dążą do zmiany ustroju. Chęć obalenia kapitalistów uważają ich za całe zło, którzy bogacą się na cierpieniu innych.  Przeciwnikiem staje się też kościół ponieważ stoi na straży porządku feudalnego,  który chroni tylko niewielką część społeczeństwa. 

Obóz arystokracji
Obóz rewolucjonistów
Kim są przywódcy walczących stron?
Hrabia Henryk To przedstawiciel arystokracji,  który jest strażnikiem starego porządku. Wyżej ceni honor niż życie.
Pankracy, człowiek który jest dobrym mówcą, jego słowa przyciągają rzeszę ludzi. Ma charyzmę. Jest czczony jak Bóg. Nie widać na jego twarzy żadnych uczuć.
Kogo reprezentują przywódcy?
Arystokrację  To ludzie którzy dbają tylko i wyłącznie o swoje dobra, nie przejmują się biedną warstwą społeczeństwa. Chcą się poddać taka postawa dla Hrabiego to przejaw tchórzostwa.
Biedotę i ludzi uciskanych, którzy żądają rzeczy  przyziemnych, kierują się  swoim dobrem, pałają żądzą zemsty za lata ucisku.  
Jaki jest stosunek przywódców do grup które reprezentują?
Hrabia Henryk broni wartości swojej grupy, uważa, że arystokracja dała społeczeństwu pracę, wyżywienie. Wychwala ich zalety a pomija całe zło,  które wyrządzili ludziom.    
Pankracy z jednej strony dba o swoja grupę ludzi a z drugiej wykorzystuje ich do przejęcia władzy.
Jakie cele stawiają sobie obie grupy?
Utrzymanie władzy, starego porządku, obrona chrześcijaństwa, tradycji, dorobku kulturowego minionych pokoleń. 
Obalenie starego ładu, równość dla wszystkich, uwolnienie ludzi od wyzysku, zaspokojenie podstawowych potrzeb człowieka.
W jaki sposób grupy realizują swoje cele?
Broną się
Walczą
         

2.    Skutki rewolucji, rewolucja nie przyniosła pokładanych w nią nadziei. Przyniosła tylko śmierć i zniszczenie a hasła głoszone przez przywódców okazały się puste. Narodzili się nowi arystokraci,  którzy wyłonili się z przywódców rewolucji. Hasła głoszone przez rewolucjonistów są szczytne,  ale przywódcy postępują w sposób niemoralny.
3.     wizja świata zaprezentowana w utworze to katastrofizm.  To pojęcie oznaczające  zagładę świata,  zrobioną przez ludzi, którzy chcieli zbudować nowy świat, lecz nie potrafili urządzić go bez przemocy.

4.      W ostatniej  scenie utworu na górze Pankracy dostrzega na niebie Chrystusa, na jego widok Pankracy umiera, być może Chrystus pojawił się by ocalić świat który ludzie swoim działaniem doprowadzili do zagłady.    

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res