Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat: Przebieg wydarzeń w III   części Dziadów.

W prologu poznajemy Konrada, który postanawia poświecić się  dla ojczyzny. Przebywa w więzieniu na Litwie, w Wilnie w 1823r.

Scena I jesteśmy w więzieniu, i idziemy do celi Konrada na  wieczór wigilijny.  Nagle Konrad się zmienia  zaczyna śpiewać pieśń mówiącą o zemście która czeka oprawców. Jego współwięźniowie  rozmawiają o całej tej okropnej sytuacji,   są solidarni chcą znieść te wszystkie cierpienia z godnością.
Konrad  przebywa w celi sam. Zaczyna rozmawiać z bogiem, chce by Bóg do niego przemówił lecz on milczy.
Scena II    Konrad żąda spotkania z Bogiem, bo chce mieć władzę nad światem. Oskarża go o to, że jest bez uczuć. Wycieńczony  tą rozpaczą pada zemdlony.
 Scena III Do celi Konrada przychodzi KS Piotr by przeprowadzić egzorcyzmy. Księdzu Piotrowi udaje się nawrócić go na dobrą drogę.
Scena IV Za więźniów  modli się dziewczyna Ewa.
Scena V Księdzu Piotrowi Bóg objawia sens cierpienia Polaków. Polska została porównana do Jezusa umierającego na krzyżu.  Te prześladowania to ofiara dla lepszego świata. Koncepcja sformułowana przez  Mickiewicza to  mesjanizm.
Scena VI   znajdujemy się w sypialni Nowosilcowa podczas jego snu. Senatorowi śni się, że stracił łaski cara, jest z tego powodu nieszczęśliwy.
Scena VII  - dzieje się w  Warszawie, w jednym z salonów. W środku znajduje  się   cała śmietanka towarzyska. Towarzystwo  siedzące przy stolikach mówi po francusku,  a stojące przy drzwiach mówi po polsku. W głębi salonu  trwa ożywiona dyskusja. Jedna z dam narzeka, że w salonie panuje nuda,   bo Nowosilcow wyjechał z Warszawy. Poznajemy  Polaka  Adolfa Cichowskiego, który jest człowiekiem wyniszczonym po przesłuchaniach. Zebrana młodzież  opowiada o jego aresztowaniu. Kiedy trafił do więzienia  rodzina nie miała z nim żadnego kontaktu.  Jego żonie wmówiono, że mąż się utopił. On jednak wrócił ale zmieniony po okrutnych torturach. Młodzi Polacy dążą do tego, żeby  o takich ludziach jak  Cichowski było głośno, żeby pisano o nich. Ten postulat spotyka się z dezaprobatą elity złożonej z wysokich urzędników i przedstawicieli arystokracji. Scenę kończą słowa Wysockiego:

„Nasz naród jak lawa,
 Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.”

Te słowa interpretujemy jako ocenę społeczeństwa  polskiego        

Scena VIII Jesteśmy w rezydencji Nowosilcowa  w Wilnie.    Odbywa się tam bal i trwają przesłuchania więźniów. Do Nowosilcowa przychodzi kobieta by prosić o łaskę dla syna.  Nowosilcow jest niewzruszony na błagania. Doprowadza do śmierci więźnia, grozi innym ludziom, że ich też spotka kara. Spotykamy ks. Piotra,  który został przyprowadzony    do   Nowosilcowa któremu nie podoba się, że spotyka się z więźniami. Przepowiada  karę Bożą wszystkim oprawcom. Jeden z nich ginie porażony piorunem.  To wydarzenie wzbudza niepokój u innych. Ks.   Piotr  spotyka Konrada, który jest zupełnie innym człowiekiem.

Na cmentarzu w scenie IX spotykamy ducha  Doktora który opowiada o swoich cierpieniach i o tym, że  czeka na Nowosilcowa. W dali widać kibitki jadące na Sybir. W jednej z nich widać Konrada.          

         

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res