Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat: Krytyka sarmatyzmu w satyrach Ignacego Krasickiego.

Ignacy Krasicki – (1735-1801) – był biskupem warmińskim, zajmował się pisarstwem, był związany ze stronnictwem reformatorskim skupionym wokół Stanisława Augusta Poniatowskiego. W swoich utworach ( bajkach i satyrach) krytykował sarmacką szlachtę. Chciał wpłynąć na przemianę tej grupy, tak żeby włączyła się w budowę nowoczesnego społeczeństwa.

Satyra jest gatunkiem literackim łączącym w sobie lirykę i epikę. Głównym założeniem pisania tego typu utworów jest wyśmianie i piętnowanie zjawisk, osób lub zachowań. Opiera się na pokazywaniu rzeczywistości w krzywym zwierciadle.

Kto mówi?
Do kogo mówi?
Dlaczego według oskarżyciela  król jest zły?
Jaki powinien być król, aby być dobrym?
Jakie argumenty przytacza oskarżyciel?
Mówi Sarmata,   reprezentuje poglądy konserwatywne
Króla Stanisława Augusta Poniatowskiego
Król nie jest z królewskiego rodu a jest szlachcicem.
Król powinien być z królewskiego rodu.
Królewskie pochodzenie jest zaszczytem, szlacheckie  wzbudza zazdrość. Reprezentant królewskiego rodu jest mądrzejszy od innych ludzi.
Jest za młody.
Powinien być w podeszłym wieku.
Oznaką mądrości jest siwizna, zmarszczki.
Jest za dobry.
Powinien rządzić twardą ręką.
Bo władca jest  w tedy szanowany, gdy wszyscy są mu posłuszni.
Jest Polakiem.
Powinien być obcokrajowcem.
Powołuje się na władców starożytnych państw.
Zależy mu na rozwoju nauki i kultury.
Powinien bardziej dbać o stan wojska.
Mądrością się kraju nie obroni tak skutecznie jak wojskiem.

Na czym polega przewrotność satyry Do króla?


Przewrotność polega na tym, że zamiast wytknąć wady króla ośmieszono Sarmatę. Argumenty których używa są absurdalne, pozwalają scharakteryzować go jako zacofanego człowieka, a rzekome wady Króla są  w rzeczywistości  są jego zaletami.  

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res