Przejdź do głównej zawartości

polski i goście

Temat: Obraz społeczeństwa  polskiego w Potopie.


W Potopie szlachta została pokazana w trakcie przemiany.
Na początku utworu przedstawiono jej wady.

1.   Kapitulacja szlachty pod Ujściem.
a.    przebieg wydarzeń:
Krzysztof  Opaliński informuje zgromadzoną szlachtę, że miejscowość Ujście  i cała Wielkopolska przechodzi pod panowanie Karola Gustawa. Jeden  głos się sprzeciwił, ale potem udaje się przekonać szlachtę  utrzymaniem podatków, wyzwoleniem ziem na wschodzie. Po przekonaniu  zgromadzenie udaje się na ucztę do generała Wittenberga. Tylko błazen był świadomy zagrożenia  jakie spadło na Rzeczpospolitą.    


b.   charakterystyka szlachty
Szlachta  jest przekupna, łatwowierna, słaba, podzielona  i liczą się korzyści materialne  a nie dobro kraju. Szlachta woli się oddać w obce panowanie niż walczyć. Woli ucztować.

2.   Jaki obraz Polaków wyłania się z wypowiedzi Wrzeszczowicza? Czym jest podyktowana ocena Polaków?  Polacy są słabi  nie potrafią walczyć. Wolą uciekać niż ratować kraj. Król jest uzależniony od szlachty. Nie ma sejmu, naginane jest prawo.  Polacy zgotowali sobie taki los, ponieważ byli gnuśni i nie potrafili się zjednoczyć. Szlachta  nie łożyła pieniędzy na wojsko. Jednak mieliśmy doskonałą konnicę ale ona sama nie mogła wiele zdziałać.

    
   Wrzeszczowicz to zdrajca, który woli korzyści materialne niż dobro kraju, dlatego mówi o szlachcie w taki podły sposób.

3.   Przemiana
a.    Jak postrzega Polaków przeor klasztoru na Jasnej Górze – Kordecki?


 Postępowanie  Polaków:
Wady
Zaleta
Polacy doprowadzili do najazdu wroga. Zdradzając króla i ojczyznę.  
Polacy nie zdradzili swojego oddania Matce Boskiej.
Najazd Szwedów to kara za grzechy przypominająca potop.
Najazd szwedzki  to początek narodowej refleksji nad sytuacją Polski. To okazja do podjęcia walki i naprawy błędów.

b. Działanie szlachty potwierdzające  słowa Kordeckiego.
Szlachta po usłyszeniu  wieści  o powrocie Jana Kazimierza  postanowiła walczyć z wrogiem i raz na zawsze pozbyć się Szwedów. Te czyny potwierdzają, że słowa Kordeckiego sprawdziły się w stu procentach. Polacy są zjednoczeni, bo wszyscy stają do walki.  Walczą nie tylko po to, żeby pokonać wroga ale też po to, by zmazać swoje winy – egoizm, anarchia. Zdrajcy porzucili wroga i zaczęli walczyć po stronie polskiej. Szlachta zobowiązała się cenić dobro kraju wyżej niż swoje. Dla tych, co zgodzili się dobrowolnie włączyć do wojny, obiecano przywileje,  którymi do tej pory była obdarzona szlachta.

4.   Jakie jest przesłanie dla czytelników?
Przesłanie dla czytelników jest takie, żeby Polacy nie załamywali się, żeby byli zjednoczeni zapomnieli o swoim dobru a skupili się na kraju – postępowali w sposób moralny.

 goście pojechali było super

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res