Przejdź do głównej zawartości

polski

1.  Wiersze: Jan Kochanowski (ur. 1530), trzy pierwsze strofy Pieśni o dobrej sławie, s. 47  oraz Wacław  Potocki (ur. 1621) Człowiek,
2.    Rzeźby: Michał Anioł Dawid (1504 r.) oraz Gianlorenzo Bernini Apollo i Dafne (1624 r.), s. 100,
3.    Obrazy: Sandro Botticelli Mars i Wenus (1483 r.), s. 42–43 oraz Peter Paul Rubens Minerwa chroniąca Pax przed Marsem (1630 r.), s. 102–103.

Wacław Potocki Człowiek
Co jest głowa? Gęstego pełen garniec błota.
Co nos? Odchód plugastwa, że mówić sromota1.
Oczy? Bańki łez, które rzewnym płaczem cedzą,
ledwie się o frasunku2 od serca dowiedzą.
Cóż uszy? Dziury na wiatr. Gęba? Do wychodu.
Brzuch? Beczka pełna gnoju i zgniłego smrodu.

I czegóż się tedy, z czego, głupi, pysznisz, człecze?
I stąd cię śmierć do grobu leda w dzień wywlecze,
gdzie dognijesz do ostatka. Ani z tobą dary
I tytuły fortuny nie pójdą na mary3.
Inszy się rozpościerać w tym będzie4 po tobie,
a ty, jakoś był ziemią, ziemią będziesz w grobie.
[1] Sromota – wstyd.
2 Frasunek – zmartwienie.
3 Na mary – do trumny.
4 Inszy się rozpościerać w tym będzie – ktoś inny będzie z tego korzystał




Renesans
Barok
poezja (postrzeganie człowieka)
- odpowiedzialność człowieka za kształt własnej egzystencji; odróżnienie człowieczeństwa od życia bydlęcego
- o wartości człowieka decyduje siła jego ducha i umysłu, a także działania podejmowane na rzecz dobra publicznego
- człowiek jako istota wyróżniona przez Boga (korona stworzenia), obdarzona rozumem, mową i wolną wolą
- ciało ludzkie podlega śmierci i zniszczeniu, ale po człowieku zostaje dobra słowa (pamięć jego czynów wśród potomnych), unieśmiertelniająca dokonania jednostki

- człowiek jest głupi i pyszny, ma niczym nieuzasadnione poczucie własnej wartości,
- nawiązanie do słów Boga, wyganiającego pierwszych ludzi z raju; podkreślenie marności i grzeszności człowieka (jakoś był ziemią, ziemią będziesz w grobie)
- bezwartościowość i brzydota ludzkiego ciała, wynikająca z ludzkiej fizjologii
- krótkość i kruchość ludzkiego życia oraz nieuchronność śmierci (określonej dosadnie jako gnicie), która przekreśla wszystkie ziemskie dokonania człowieka
- słownictwo wartościujące negatywnie (plugastwo) lub o negatywnych konotacjach (błoto); leksyka nacechowana ekspresywnie (gęba)

rzeźba (sposób przedstawienia człowieka)
- klasyczne piękno (brak emocji na twarzy
- statyczność przedstawienia
- piękno i doskonałość ludzkiego ciała (proporcjonalność i harmonijność rzeźby)



- motyw metamorfozy
- piękno uchwycone w ruchu (dynamizm
- gwałtowne emocje na twarzy Dafne (ekspresyjność)


malarstwo (kształt plastyczny obrazów)
- idealizacja przedstawienia kobiety i natury

- atmosfera spokoju, łagodności, bezpieczeństwa
- jasne kolory

- harmonijna kompozycja (dwie główne postaci w dwóch przeciwległych rogach obrazu)
-postaci zastygnięte w statycznych pozach




- kompozycja diagonalna ( oparta na przekątnej)
- żywe, wyraziste kolory

- kontrasty widoczne w operowaniu światłem i kolorem

- dynamizm (gwałtowne ruchy, wyraziste gesty i nienaturalne pozy postaci)
- atmosfera niepokoju, walki, zagrożenia
horror vacui – brak pustego tła, bogactwo elementów

sensualizm przedstawienia





renesans
barok
światopogląd (marność człowiekawielkość człowieka; optymizm – pesymizm)
estetyka (harmonia – dysharmonia, dynamizm - statyczność, spokój – niepokój)










MAPA BAROKU podręcznik (s. 98–101, s. 107–108, s. 115).
Wynalezienie teleskopu, mikroskopu uświadomienie społeczeństwu, że świat nie ma końca 
 
 



Rubens , Rembrandt , Caravaggio
 
Wiek XVII do połowy XVIII wieku
 








ramy czasowe
odkrycia naukowe

artyści
nazwa
   barocco -
- perła  o nieregularnym kształcie
barok

Pisarze
- nurt metafizyczny Mikołaj Sęp-Szarzyński
- nurt dworski Jan Andrzej Morsztyn, Daniel Naborowski
- nurt sarmacki
Wacław Potocki
 
wielcy ludzie baroku

 


polityczna
To okres długotrwałych wojen  na tle religijnym, które  doprowadziły do wyludnienia Europy zachodniej
sytuacja w Europie




Religijna
Powstanie  odłamów chrześcijańskich
Powołanie ruchu kontrreformacyjnego, służącego odnowie kościoła katolickiego.


Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą.
 

filozofowie i naukowcy

Błażej  Pascal  
Sentencje Pascala- filozofa epoki:                   
Człowiek jest tylko trzciną, najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą.

Człowiek jest istotą, która jest podatna na cierpienie i ma tego pełną świadomość. Życie człowieka jest kruche, schematyczne i zarazem niepowtarzalne.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res