1. Wiersze: Jan Kochanowski (ur. 1530), trzy
pierwsze strofy Pieśni o dobrej sławie, s. 47 oraz Wacław Potocki (ur. 1621) Człowiek,
2. Rzeźby: Michał Anioł Dawid (1504 r.) oraz
Gianlorenzo Bernini Apollo i Dafne (1624 r.), s. 100,
3. Obrazy: Sandro Botticelli Mars i Wenus (1483
r.), s. 42–43 oraz Peter Paul Rubens Minerwa chroniąca Pax przed Marsem
(1630 r.), s. 102–103.
Wacław
Potocki Człowiek
Co jest
głowa? Gęstego pełen garniec błota.
Co nos?
Odchód plugastwa, że mówić sromota1.
Oczy?
Bańki łez, które rzewnym płaczem cedzą,
ledwie
się o frasunku2 od serca dowiedzą.
Cóż
uszy? Dziury na wiatr. Gęba? Do wychodu.
Brzuch?
Beczka pełna gnoju i zgniłego smrodu.
I
czegóż się tedy, z czego, głupi, pysznisz, człecze?
I stąd
cię śmierć do grobu leda w dzień wywlecze,
gdzie
dognijesz do ostatka. Ani z tobą dary
I
tytuły fortuny nie pójdą na mary3.
Inszy
się rozpościerać w tym będzie4 po tobie,
a ty,
jakoś był ziemią, ziemią będziesz w grobie.
[1] Sromota – wstyd.
2 Frasunek – zmartwienie.
3 Na mary
– do trumny.
4 Inszy się rozpościerać w tym będzie – ktoś inny będzie z tego korzystał
|
Renesans
|
Barok
|
poezja (postrzeganie
człowieka)
|
-
odpowiedzialność człowieka za kształt własnej egzystencji; odróżnienie
człowieczeństwa od życia bydlęcego
-
o wartości człowieka decyduje siła jego ducha i umysłu, a także działania
podejmowane na rzecz dobra publicznego
-
człowiek jako istota wyróżniona przez Boga (korona stworzenia), obdarzona
rozumem, mową i wolną wolą
-
ciało ludzkie podlega śmierci i zniszczeniu, ale po człowieku zostaje dobra
słowa (pamięć jego czynów wśród potomnych), unieśmiertelniająca dokonania
jednostki
|
-
człowiek jest głupi i pyszny, ma niczym nieuzasadnione poczucie własnej
wartości,
-
nawiązanie do słów Boga, wyganiającego pierwszych ludzi z raju; podkreślenie
marności i grzeszności człowieka (jakoś
był ziemią, ziemią będziesz w grobie)
-
bezwartościowość i brzydota ludzkiego ciała, wynikająca z ludzkiej
fizjologii
-
krótkość i kruchość ludzkiego życia oraz nieuchronność śmierci (określonej
dosadnie jako gnicie), która przekreśla wszystkie ziemskie dokonania
człowieka
- słownictwo wartościujące
negatywnie (plugastwo) lub o negatywnych konotacjach (błoto);
leksyka nacechowana ekspresywnie (gęba)
|
rzeźba (sposób
przedstawienia człowieka)
|
- klasyczne piękno (brak
emocji na twarzy
-
statyczność przedstawienia
-
piękno i doskonałość ludzkiego ciała (proporcjonalność i harmonijność
rzeźby)
|
-
motyw metamorfozy
- piękno uchwycone w
ruchu (dynamizm
-
gwałtowne emocje na twarzy Dafne (ekspresyjność)
|
malarstwo (kształt
plastyczny obrazów)
|
- idealizacja przedstawienia kobiety i natury
-
atmosfera spokoju, łagodności, bezpieczeństwa
-
jasne kolory
-
harmonijna kompozycja (dwie główne postaci w dwóch przeciwległych rogach
obrazu)
-postaci zastygnięte w statycznych pozach
|
-
kompozycja diagonalna ( oparta na przekątnej)
- żywe, wyraziste kolory
- kontrasty widoczne w operowaniu światłem i kolorem
-
dynamizm (gwałtowne ruchy, wyraziste gesty i nienaturalne pozy postaci)
- atmosfera niepokoju, walki, zagrożenia
horror vacui – brak pustego
tła, bogactwo elementów
sensualizm
przedstawienia
|
renesans
barok
światopogląd (marność człowieka – wielkość
człowieka; optymizm – pesymizm)
estetyka (harmonia – dysharmonia,
dynamizm - statyczność, spokój – niepokój)
MAPA
BAROKU podręcznik (s. 98–101, s. 107–108, s. 115).
|
|
|
|
ramy
czasowe
|
odkrycia
naukowe
|
|
artyści
|
|||||
nazwa
barocco -
- perła o nieregularnym kształcie |
|
barok
|
|
wielcy
ludzie baroku
|
|||||
polityczna
To okres długotrwałych wojen na tle religijnym, które doprowadziły do wyludnienia Europy
zachodniej
|
sytuacja
w Europie
|
Religijna
Powstanie
odłamów chrześcijańskich
Powołanie ruchu kontrreformacyjnego, służącego
odnowie kościoła katolickiego.
|
|
filozofowie i naukowcy
Błażej Pascal
|
Sentencje Pascala- filozofa epoki:
Człowiek jest tylko trzciną,
najwątlejszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą.
Człowiek jest istotą, która
jest podatna na cierpienie i ma tego pełną świadomość. Życie człowieka jest
kruche, schematyczne i zarazem niepowtarzalne.
Komentarze
Prześlij komentarz