Przejdź do głównej zawartości

polski

Temat: Realizacja haseł pozytywistycznych w Mendlu Gdańskim Marii Konopnickiej.
Mendel Gdański powstał w 1890 r. w odpowiedzi na falę pogromów żydowskich mających miejsce w Warszawie. Konopnicka chce walczyć z antysemityzmem, chce by Polacy przestali się kierować się stereotypami w ocenie Żydów, propaguje jedno z haseł pozytywistycznych- asymilację.
  1. Kim jest Mendel? Mendel to 67-letni mężczyzna, który jest introligatorem, wychowuje samotnie swojego wnuka Kubę. Jest lubiany przez sąsiadów zawsze przynoszą mu obiad. Jest głęboko religijnym człowiekiem i jest bardzo oddany swojej pracy. Dba o rozwój intelektualny swojego wnuka. Mendel jest człowiekiem który reprezentuje typowy światopogląd pozytywizmu.
  2. Kto odwiedza Mendla i o czym mówi?
Do Mendla przychodzi zegarmistrz by go poinformować o pogromie. Sympatyzuje z ludźmi, którzy mają dokonać pogromu.
Zegarmistrz atakuje Mendla
Stanowisko Mendla
Żyd jest zawsze Żydem, każdy z nich ma swoje wykręty i jest bogaty, pozbawia Polaków szansy na dostatnie życie.
Argumenty zegarmistrza są błędne, to stereotypy krzywdzące Mendla, nie mające nic wspólnego prawdą


Broni swojej pozycji, nie czuje się obcy, wytyka zegarmistrzowi absurdalność jego zarzutów. Mendel broni się twierdząc, że ludzi nie powinno się dyskryminować za pochodzenie, za wiarę. Mendel mówi o tym, że jest tyle samo biednych ludzi co bogatych. Dba też o wykształcenie intelektualne swojego wnuka. Jest bardzo dumny ze swojej pracy, pomaga wielu ludziom.






  1. Jak zachowuje się Mendel Gdański w obliczu zbliżającego się tłumu napastników? Mendel zachowuje się wzorowo postanawia przeciwstawić się tłumowi, odmawia pomocy kobiet które chcą by postawił w oknie krzyż, Mendel odmawia spełnienia prośby ponieważ jest oddany swojej religii. Mendel z wnukiem staje w oknie czekając na tłum, zostaje uratowany przez studenta.
  2. Jak są sportretowani napastnicy
Napastnicy są przedstawieni jako ludzie którzy mają jeden cel rozgromić całe społeczeństwo żydowskie, przypominają zwyrodnialców, zwierzęta.
5. Na czym polega dydaktyzm utworu? Utwór uczy ludzi w jaki sposób mają pomagać innym, poznajemy pozytywne postacie, Mendla który pomaga innym, a całe życie poświęcił na pracę wykonywał ją sumiennie i odpowiedzialnie, zawsze starał się wychować Kubusia na odpowiedzialnego mężczyznę. Sąsiadki dbały by Mendel nigdy nie był głodny, w czasie pogromu prosiły by wstawił w oknie krzyż i obrazek, to świadczy o ich dobrym sercu. Ksiądz oddaje pokłon modlącemu się mendlowi, świadczy to o szacunku. Student osłania własnym ciałem Mendla gdy atakuje go tłum Poznajemy też zegarmistrza, który jest wrogo nastawiony do Żydów, obwinia ich o wszystkie nieszczęścia Polski. Poznajemy też grupę ludzi których jedynym celem jest wyeliminowanie Żydów z Polski,




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res