Temat:
Analiza fragmentów Nad Niemnem Elizy
Orzeszkowej.
Nad Niemnem – powieść pozytywistyczna Elizy Orzeszkowej. Ukazuje panoramę polskiego społeczeństwa XIX wieku nawiązując jednocześnie do powstania styczniowego. Powieść publikowano po raz pierwszy w odcinkach na łamach "Tygodnika Ilustrowanego" od stycznia do grudnia 1887. W postaci książkowej Nad Niemnem ukazało się w 1888 roku.
Autorka planowała ograniczyć fabułę utworu tylko do małżeństwa pomiędzy panną z wyższych sfer a mężczyzną pochodzącym ze szlachty zagrodowej. Z czasem jednak tło obyczajowe zaczęło być coraz bogatsze, autorka zrezygnowała więc z pierwotnego tytułu powieści: Mezalians. W 1886 roku odbywała się intensywna praca nad tekstem, przeważnie na dworze w Miniewiczach, niedaleko wsi Bohatyrowicze. Wesele Elżuni z III tomu powieści jest inspirowane rzeczywistym weselem, na którym jednym z gości była Orzeszkowa.
Nad Niemnem – powieść pozytywistyczna Elizy Orzeszkowej. Ukazuje panoramę polskiego społeczeństwa XIX wieku nawiązując jednocześnie do powstania styczniowego. Powieść publikowano po raz pierwszy w odcinkach na łamach "Tygodnika Ilustrowanego" od stycznia do grudnia 1887. W postaci książkowej Nad Niemnem ukazało się w 1888 roku.
Autorka planowała ograniczyć fabułę utworu tylko do małżeństwa pomiędzy panną z wyższych sfer a mężczyzną pochodzącym ze szlachty zagrodowej. Z czasem jednak tło obyczajowe zaczęło być coraz bogatsze, autorka zrezygnowała więc z pierwotnego tytułu powieści: Mezalians. W 1886 roku odbywała się intensywna praca nad tekstem, przeważnie na dworze w Miniewiczach, niedaleko wsi Bohatyrowicze. Wesele Elżuni z III tomu powieści jest inspirowane rzeczywistym weselem, na którym jednym z gości była Orzeszkowa.
- Bohatyrowiczowie
(m.in. Anzelm, Janek, Fabian) – w niektórych wypowiadanych przez nich
kwestiach uwidacznia się staropolski język (przede wszystkim u mężczyzn).
Ich styl jest niemalże zawsze uroczysty, a rzadko rubaszny; występują
liczne przysłowia, porzekadła,
rymowanki
i aforyzmy.
Bohatyrowiczowie kultywują także ludowe pieśni, co kontrastuje z
zachowaniem Korczyńskich we dworze, gdzie się nie śpiewa. Innym dobrem
kultury czczonym przez Bohatyrowiczów jest trwanie dziedzictwa
obyczajowego – pewnego ładu społecznego, unormowanego przez określone
zachowania, gesty czy stosunki sąsiedzkie. Unikają jednak formalizmu i
skostnienia obyczajów. Ich religijność polega na przestrzeganiu przykazań,
a nie na praktykach dewocyjnych. Orzeszkowa nie położyła jednak nacisku na
polski katolicyzm obrzędowy, a w życiu wsi brak jest obecności księdza.
- Benedykt Korczyński –
cechuje go zgorzknienie (spowodowane przez przeciwności losu, wybory
między złem a złem, walkę o ojcowiznę z zaborcą etc.) i w efekcie –
samotność. Odgrodził się od Bohatyrowiczów, ponieważ to oni pierwsi
wytoczyli mu kiedyś proces i tak się zaczęła ich wzajemna niechęć. Z kolei
we dworze może liczyć tylko na Martę.
- Witold Korczyński –
postać jednoznacznie pozytywna; symbolizuje tych młodych ludzi, którzy
wyciągają wnioski z przeszłości i wierzą w odrodzenie narodu poprzez lud.
Witold jest podobny do swojego stryja. Równocześnie jednak jest to postać
bezbarwna i konwencjonalna. We wszystkich konfliktach z ojcem ma zawsze
rację.
- Pozostałe postacie:
Teofil Różyc, Andrzejowa Korczyńska, Zygmunt Korczyński, Marta Korczyńska,
Emilia Korczyńska, Bolesław Kirło, Maria Kirłowa, Justyna Orzelska,
Jadwiga Domuntówna.
Komentarze
Prześlij komentarz