Przejdź do głównej zawartości

wolne

Dziś, o godzinie 17:00 nasz instruktor Bogusław Kowalski opowie o historii Klubu Wysokogórskiego w Toruniu i Tadeuszu Łaukajtysie - jednym z najwybitniejszych alpinistów polskich, który był mocno związany z naszą Fundacją.
Zapraszamy  i nowy dywan z samochodu Mimo, że posługa siostry należała do zwykłych, nie rzucających się w oczy prac, wiele osób boleśnie przeżyło jej śmierć.

– Jej zwyczajne życie zostało nadzwyczajnie przeżyte – zauważył podczas uroczystości pogrzebowych ks. kan. dr Bogdan Czupryn, referent ds. życia konsekrowanego w diecezji płockiej.

Życie tej zakonnicy było „pokorne, proste i szlachetne”, dlatego będzie jej w pejzażu płockiego seminarium bardzo brakowało.

powiedział z kolei biskup Mirosław Milewski, biskup pomocniczy diecezji płockiej, przewodnicząc uroczystościom. Jego zdaniem “Siostra Bartłomieja była nieformalnym wychowawcą seminaryjnym: kleryków i współsióstr”. Przypomniał, że za swoją wieloletnią, pokorną posługę, została nawet odznaczona w 2012 r. Krzyżem Pro Ecclesia et Pontifice – jednym z najważniejszych odznaczeń papieskich. “Niedowierzała, że została tak bardzo wyróżniona, ale jednocześnie widać było jej duchową radość” – zauważył bp Milewski.

Zmarła siostra była „napełniona duchem Bożej miłości, którą potrafiła obdarowywać innych”. Żyła z poważną wadą serca, ale mimo tego była pełna radości, a na jej twarzy często gościł uśmiech

– mówił o Zmarłej w homilii ks. prał. dr Marek Jarosz, rektor płockiego seminarium. To w tym miejscu s. Bartomieja przepracowała aż 64 lata.

Podczas pogrzebu zamiast kwiatów można było przeznaczyć ofiarę na Caritas Diecezji Płockiej. Ciało s. Orzoł zostało pochowane w grobowcu sióstr pasjonistek na cmentarzu katolickim w Płocku.

Siostra Bartłomieja Genowefa Orzoł CSP urodziła się 15 czerwca 1931 roku w miejscowości Oborczyska (parafia Baranowo, obecnie diecezja łomżyńska). Powołanie do stanu zakonnego obudził w niej obrazek św. Teresy z Lisieux, który znalazła na strychu domu. Zaczęła modlić się do tej świętej. Do Zgromadzenia Sióstr Męki Pana Naszego Jezusa Chrystusa (pasjonistek) wstąpiła 7 stycznia 1954 roku, pierwszą profesję zakonną złożyła 12 sierpnia 1956 roku, a profesję wieczystą – 12 sierpnia 1961 roku.

Od 1956 roku posługiwała w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku. Nawet po przejściu na emeryturę, dopóki siły jej pozwalały, pomagała w seminaryjnej kuchni. Była związana z seminarium przez 64 lata. W czasie długoletniej pracy na terenie diecezji płockiej m.in. prowadziła dom ks. biskupa Jana Wosińskiego.

W roku 2012, za pełną gorliwości pracę dla Kościoła od papieża Benedykta XVI na wniosek biskupa płockiego Piotra Libery, otrzymała Krzyż Pro Ecclesia et Pontifice („Dla Kościoła i Papieża”). Zmarła 15 maja 2020 roku w Płocku, w wieku 89 lat, w tym 66 lat przeżyła w zakonie.

ad, KAI/Stacja7

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res