Przejdź do głównej zawartości

wolne

W uroczystość Zwiastowania Pańskiego bp Wiesław Śmigiel przewodniczył Mszy św. w toruńskiej katedrze. Wydarzenie to było wyjątkowe, bo po raz pierwszy od 28 lat istnienia diecezji toruńskiej Msza św. sprawowana była w pustym kościele. Oprócz kapłanów było zaledwie kilka osób.

Sytuacja ta związana jest z epidemią koronawirusa i zarządzeniem władz ograniczającym udział w zgromadzeniach liturgicznych.

- Kiedy dzisiaj patrzę na katedrę, to z jednej strony w moich oczach są łzy, bo ta świątynia powinna być wypełniona ludźmi, ale z drugiej strony zdajemy sobie wszyscy sprawę, że potzreba naszych wyrzeczeń, naszej odpowiedzialności, potrzeba praktycznej realizacji przykazania miłości bliźniego - mówił bp Wiesław Śmigiel. Zaznaczył jednak, że patrząc na katedrę myśli, że jest wypełniona jak nigdy wcześniej. - Dziś w tej katedrze są pragnienia ludzkie, tutaj są ci wszyscy, którzy pragną się modlić, a nie moga dziś przyjść do kościołów - podkreślił.

Snując refleksję o trudnej dla nas wszystkich rzeczywistości Ksiądz Biskup zauważył, że ten czas jest nam wszystkim potrzebny, skoro Bóg go dopuszcza. - Może ten czas jest nam potrzebny, żebyśmy zrozumieli, jak bardzo potzrebujemy Eucharystii; ten czas może został nam dany, byśmy sobie przypomnieli, że to jest pokarm, który daje życie wieczne - dodał.

Ksiądz Biskup zaznaczył, że dzisiejsza uroczystość uczy nas posłusznego przyjęcia woli Boga. - W maryi człowiek stał się cały dla Boga. Ewangeliczny człowiek ma być oddany całkowicie Bogu i w ten sposób staje się na powrót sobą - mówił bp Śmigiel.

Druga prawda dzisiejszej uroczystości to fakt, że wydarzenia, które są najważniejsze i mają wpływ na losy ludzkości dokonują się w ukryciu. - To nie jest tak, że to, co najgłośniejsze, co najbardziej krzykliwe, to za czym stoi ogrmony przemysł, kapitał kształtuje historię świata. To co naprawdę ważne dokonuje się w ukryciu, zupełnie niepozornie i z czasem nabiera ogromnego znaczenia. Zwiastowania nikt nie oglądał, dokonało się w nazaretańskim domku, ukryte przed oczami ludzi. To co potem podziwiali pasterze, Mędrcy ze Wschodu i aniołowie najpierw musiało dokonac się w ciszy i odosobnieniu - zaznaczył.



 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res