Przejdź do głównej zawartości

polski i brak intranetu

Temat: Katastrofizm w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego (22 stycznia 1921- 4 sierpnia 1944)


Krzysztof Kamil Baczyński – polski poeta czasu wojny, podchorąży, żołnierz Armii Krajowej, podharcmistrz Szarych Szeregów, jeden z przedstawicieli pokolenia Kolumbów, w czasie okupacji związany z pismem „Płomienie” oraz miesięcznikiem „Droga,,.

                          
Pokolenie  
Pierwsza część utworu zawiera opis rzeczywistości wojennej, widzimy ludzi którzy są martwi i leżą w grobach, a z ich krwi czerpią pożywienie rośliny, na niebie widać samoloty które bombardują, ludzie nie mają dokąd uciec, nawet w czasie snu są zagrożeni.  W dalszej części utworu przedstawiono człowieka który zmienia się pod wpływem wojny, człowiek staje się pełen gniewu za to co spotkało jego przyjaciół, musi się ciągle ukrywać, wie, że już nigdy nie zobaczy pełnej rodziny, Wojna wyzwala w człowieku instynkty które starał się ukrywać, zatracił sens miłości, stał się  złym człowiekiem, który jest sfrustrowany tym, że wszędzie jest zło i tym, że musi postępować niezgodnie z swoimi ideałami. Chociaż wojna się skończy to człowiek pozostanie okaleczony do końca życia , nie będzie powrotu do życia przedwojennego.  Człowiek ma świadomość, że umrze i nie doczeka końca wojny, i stawia pytanie  dlaczego całe pokolenie muś zapłacić najwyższą cenę, zastanawia się czy poświęcenie przyniesie ludzkości jakiś dar.
Utwór jest związany z katastrofizmem, na niebie jest szaro a rośliny żyją dzięki krwi, to oznacza zagładę świata. To ludzie są odpowiedzialni za koniec świata a ludzie  zatracili ludzkie humanitarne odruchy.

         Elegia o ... [chłopcu polskim]

Oddzielili cie, syneczku, od snów, co jak motyl drżą,
haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudą krwią,
malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg,
wyszywali wisielcami drzew płynące morze.
Wyuczyli cię, syneczku, ziemi twej na pamięć,
gdyś jej ścieżki powycinał żelaznymi łzami.
Odchowali cię w ciemności, odkarmili bochnem trwóg,
przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg.
I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc,
i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut - zło.
Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.
Czy to była kula, synku, czy to serce pekło?

20. III. 1944 r.

Jaka sytuacja została przedstawiona w utworze –kto do kogo mówi
Jaki  obraz adresata wyłania się z utworu?
O jakich doświadczeniach ludzkich opowiada utwór

Mowa jest w utworze o tym jak matka zawraca się do syna który jest martwy, jest zrozpaczona, jest je smutno, że jej syn nie żyje. matki musiały zaakceptować wybory swoich pociech. młodzi mężczyźni walczą o wolną Polskę lecz nie są wstanie akceptować panującego zła i często popadają w depresję. Życie jej syna było przepełnione cierpieniem.     



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res