Przejdź do głównej zawartości

weekend

Drodzy Państwo, w najbliższą sobotę 20.04 Studio Polska nie odbędzie się. Zapraszamy w przyszłym tygodniu. By mogło się w nas dokonać zmartwychwstanie trzeba wejść do grobu, by tam zostawić wszystkie nasze grzechy - powiedział bp Wiesław Śmigiel podczas Wigilii Paschalnej sprawowanej w toruńskiej katedrze. Podczas uroczystej celebracji biskup toruński udzielił sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego osobie dorosłej. 

Biskup toruński rozpoczynając homilię podkreślił, że uczestniczymy w najważniejszym wydarzeniu w ciągu roku. - Wigilia Paschalna to doświadczenie wędrówki i przejścia z nocy do światłości, z grzechu i śmierci do życia – mówił bp Śmigiel. Dodał, że dziś mamy udział w zwycięstwie Jezusa nad szatanem, grzechem i śmiercią. Zaznaczył, że aby tego doświadczyć trzeba wejść w to, co daje nam tej nocy liturgia w słowie i znakach.

Nawiązując do czytania z Księgi Rodzaju o stworzeniu świata bp Śmigiel wskazał, że autor natchniony wyraźnie podkreśla, że człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boga. – Obraz to jest dar, który otrzymujemy i mamy go w sobie, ale podobieństwo to jest coś dynamicznego i aby być podobnym do Boga, to musimy włożyć w to wysiłek – mówił. Dodał, że obraz Boga ma w sobie każdy człowiek, nawet ten, który dopuszcza się wielkiego zła i grzechu. Ona ma w sobie obraz, ale nie jest do Boga podobny. Podobieństwo wymaga naszego wysiłku i pokonywania naszych słabości.

Opis przejścia przez Morze Czerwone jest wskazówką dla każdego człowieka, który pragnie prawdziwej wolności. – Wielki cud Pana Boga. Jednak największym cudem nie było to, że Bóg sprawił, że rozstąpiło się morze, ale to, że Izraelici posłuchali Mojżesza i weszli w to morze – mówił. Hierarcha zaznaczył, że każdy z nas nieustannie przechodzi przez „Morze Czerwone”. – Jesteśmy wezwani, by przechodzić przez takie morze. Niejednokrotnie w naszym życiu musimy pokonywać trudności i wchodzić w rzeczywistość, która dla nas jest niebezpieczna. Wiele razy, kiedy chcemy być wierni Panu Bogu, musimy Mu zaufać – dodał. Bóg wzywa nas do tego, byśmy Mu zaufali. – Bóg daje nam moc i siłę, ale jednocześnie wzywa nas do wysiłku – zaznaczył hierarcha.
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res