Przejd藕 do g艂贸wnej zawarto艣ci

choroba

jest lepiej馃敼Anna Krupka, PiS 
馃敼Piotr Apel, Kukiz'15
馃敼Zbigniew Gryglas, Porozumienie 
馃敼Konrad Wojnarowski, PSL
馃敼Henryk Doma艅ski, profesor nauk humanistycznych, PAN
馃敼Micha艂 Karnowski hod dog 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zosta艂y spisane w IX b膮d藕 VIII w.p.n.e. Ta niedok艂adna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzie艅 „narodzin” literatury – pocz膮tek rozwoju rodzaj贸w i gatunk贸w literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istnia艂y ju偶 wcze艣niej w formie ustnej. Pie艣ni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali w臋drowni 艣piewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia tw贸rca, kt贸remu przypisuje si臋 autorstwo obu epos贸w. Ten pogl膮d podziela jednak tylko cz臋艣膰 badaczy, do dzi艣 w艣r贸d naukowc贸w widoczne s膮 r贸偶ne stanowiska dotycz膮ce tej kwestii. Brakuje dokument贸w przedstawiaj膮cych 偶ycie Homera, a nawet takich, kt贸re dowodzi艂by jego realnemu istnieniu. W staro偶ytnej Grecji istnia艂y jedynie legendy dotycz膮ce artysty. Wed艂ug nich Homer by艂 艣lepcem, kt贸remu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne by艂o jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co mo偶e ma艂y cz艂owiek? Kohelet o ludzkim 偶yciu. Kohelet – m臋drzec – rozmy艣la o ludzkim 偶yciu i o prawie, kt贸remu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, 偶e wszystko jest w ruchu, 偶e wszystko w naturze si臋 zmienia, cho膰 z perspektywy cz艂owieka wydaje si臋  niezmienne (s艂o艅ce zachodzi, ale te偶 wschodzi, rzeki p艂yn膮 do morza, a ono si臋 nie nape艂nia). Na tle z pozoru trwaj膮cego wiecznie 艣wiata, 偶ycie ludzkie wydaje si臋 MARNO艢CI膭: - jest zbyt kr贸tkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez cz艂owieka, - cz艂owiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumie膰, - cz艂owiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - cz艂owiek nie jest oryginalny, powiela r贸偶ne schematy, - nic po cz艂owieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problem贸w.   Z Ksi臋gi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wok贸艂 rozwa偶a艅 na temat znikomo艣ci ludzkiego 偶ycia. Z Ksi臋gi Koheleta wywodzi si臋 jedna z najs艂ynniejszych sentencji biblijnych: Marno艣膰 nad mar

polski

Temat: O wieloznaczno艣ci Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uleg艂y desakralizacji – straci艂y sw贸j specjalny, „boski” charakter, co wi膮偶e si臋 z odej艣ciem Europejczyk贸w od religii politeistycznych. Do dzi艣 nie przesta艂y by膰 jednak jednym ze 藕r贸de艂 inspiracji dla tw贸rc贸w r贸偶nych dziedzin sztuki. Literatura europejska wci膮偶 ch臋tnie odwo艂uje si臋 do motyw贸w mitologicznych. Ich obecno艣膰 w utworach cz臋sto s艂u偶y ocenie wsp贸艂czesnego 艣wiata i jest jednocze艣nie wyrazem t臋sknoty za antycznymi warto艣ciami. Prosz臋 przeczyta膰 mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania g艂osi艂y, 偶e cz艂owiek jest tworem jednego z tytan贸w - Prometeusza, kt贸ry ulepi艂 go z gliny pomieszanej ze 艂zami. Dusz臋 za艣 da艂 mu z ognia niebieskiego, kt贸rego par臋 iskier ukrad艂 z rydwanu s艂o艅ca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chat臋 z cegie艂, gdzie Prometeusz ongi dokonywa艂 swej pracy. Doko艂a le偶a艂y od艂amki gliniastej ziemi, a szed艂 z nich zapach jakby cia艂a ludzkiego. By艂y to bowiem res