Przejdź do głównej zawartości

weekend

Prawdę o Betlejem przysłania nam zajmowanie się samym sobą - powiedział bp Wiesław Śmigiel podczas Mszy św. w toruńskiej katedrze rozpoczynającej Orszak Trzech Króli. Orszak zgromadził tysiące mieszkańców Torunia, którzy przyszli, by wspólnie i radośnie wyznać swoją wiarę.


Jezus jest darem dla Maryi i Józefa, jest darem dla pasterzy, którzy jako pierwsi pokłonili się Jezusowi, jest darem dla Mędrców ze Wschodu, którzy odczytując znaki czasu odszukali Go i złożyli Mu dary: złoto, kadzidło i mirrę. Biskup toruński zaznaczył, że w osobie tych mędrców każdy z nas może odnaleźć samego siebie, ponieważ Chrystus jest darem dla każdego człowieka. – Kto bowiem szczerze poszukuje prawdy dowodzi swojej tęsknoty za dobrem, wiary otwartej na światło z wysoka i odwagi w dążeniu do celu – mówił bp Śmigiel.

Mędrcy złożyli dary, które wyrażają symbolicznie miłość, modlitwę i cierpienie. – Złoto symbolizuje miłość, kadzidło to modlitwa, a mirra to cierpienie – mówił. Zaznaczył, że drogi do Jezusa są różne. – Zdajemy sobie sprawę z tego, że jest wielu ludzi, którzy potrzebują czasu, a droga która prowadzi ich do Jezusa jest dłuższa, a może i bardziej kręta – dodał.

W poznaniu Pana Boga znajdują się jakieś znaki. – Są znaki, które prowadzą nas do Boga, tak jak gwiazda, która prowadziła mędrców do Betlejem, reszta jest już sprawą wiary – mówił biskup toruński. Dodał, że „każdy z nas otrzymuje znaki, które nas prowadzą do Pana Boga i te znaki są obecne w naszym życiu. Problem jest tylko w tym, że czym świat jest bardziej zlaicyzowany, tym trudniej jest nam te znaki odczytywać i rozpoznawać.” piecyk

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res