Przejdź do głównej zawartości

weekend

Zapraszamy na warsztaty z chorału gregoriańskiego, które odbędą się w dniach 3-5 marca. Tak jak w zeszłym roku poprowadzą je: przedstawicielka zespołu Liquescentes z Poznania – Katarzyna Kubaszczyk oraz dr Bogna Bohdanowicz współorganizator i wykładowca Szkoły Chorału Gregoriańskiego według metody Solesmes przy Komisji do spraw Liturgii i Muzyki Kościelnej archidiecezji Łódzkiej.

Tym razem zajmiemy się opracowaniem Gorzkich Żali oraz gregoriańskimi pieśniami Wielkopostnymi. Nie zabraknie śpiewanej liturgii godzin jak i emisji głosu. To wszystko umilą nam wspólne przerwy przy kawie i ciasteczkach.

Program
Piątek
  • od 19:30 – odbiór materiałów warsztatowych
  • 20:15 – wykład: Liturgia – dzieło Boga, uczestnictwo człowieka; o.Rafał Huzarski SJ

Sobota
  • 9:00 jutrznia
  • 9:30 emisja głosu
  • 11:00 przerwa kawowa
  • 11:15 warsztat /próba
  • 13:00 – 15:00 przerwa obiadowa
  • 15:00 Koronka do Miłosierdzia Bożego
  • 15:15 wykład – Restytucja chorału (rekonstrukcja, skąd wiadomo jak było, skąd się wzięły księgi liturgiczne i metoda Solesmes); dr Bogna Bohdanowicz – Studium Muzyki Kościelnej, Łódź
  • 16:15 przerwa kawowa
  • 16:30 warsztat / praca nad utworami
  • 17:45 przerwa kawowa
  • 18:15 warsztaty
  • 19:30 nieszpory

Niedziela
  • 10:00 jutrznia
  • 10:30 emisja głosu
  • 11:00 przerwa kawowa
  • 11:15 warsztat/próba
  • 13:00 – 15:00 przerwa obiadowa
  • 15:00 Koronka do Miłosierdzia Bożego
  • 15:15 wykład – Muzyka w liturgii: co, gdzie, jak?
  • 16:00 przerwa kawowa
  • 16:45 Przygotowanie się do Mszy i Gorzkich Żali
  • 18:00 Gorzkie Żale
  • 19:00 Msza Święta

Gdzie?
Domek Duszpasterstwa Akademickiego oo. jezuitów w Toruniu, ul. Piekary 24 (wejście od ul. Różanej)

Cena
60 zł, dla studentów 40 zł.
Jest możliwość uzyskania dofinansowania przy uprzednim zgłoszeniu takiej potrzeby.

Płatności dokonujemy podczas odbierania materiałów warsztatowych w piątek po wykładzie otwartym oraz w sobotę rano przed pierwszym spotkaniem.

Formularz zgłoszeniowy znajduje się TUTAJ

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

polski

Lekcja 9. Epos antyczny – fragmenty Iliady i Odysei . Poematy Iliada i Odyseja zostały spisane w IX bądź VIII w.p.n.e. Ta niedokładna data to punkt graniczny w dziejach kultury europejskiej – symboliczny dzień „narodzin” literatury – początek rozwoju rodzajów i gatunków literackich. Przekazane przez Homera historie prawdopodobnie istniały już wcześniej w formie ustnej. Pieśni o bogach i bohaterach spod Troi wykonywali wędrowni śpiewacy – aojdowie. Ostatni z nich – Homer – to zarazem pierwszy znany z imienia twórca, któremu przypisuje się autorstwo obu eposów. Ten pogląd podziela jednak tylko część badaczy, do dziś wśród naukowców widoczne są różne stanowiska dotyczące tej kwestii. Brakuje dokumentów przedstawiających życie Homera, a nawet takich, które dowodziłby jego realnemu istnieniu. W starożytnej Grecji istniały jedynie legendy dotyczące artysty. Według nich Homer był ślepcem, któremu bogowie odebrali wzrok, w zamian za dar tworzenia poezji. Niepewne było jego pochodzenie. Na

polski

Temat :co może mały człowiek? Kohelet o ludzkim życiu. Kohelet – mędrzec – rozmyśla o ludzkim życiu i o prawie, któremu wszystko podlega – o PRZEMIJANIU. Dostrzega, że wszystko jest w ruchu, że wszystko w naturze się zmienia, choć z perspektywy człowieka wydaje się  niezmienne (słońce zachodzi, ale też wschodzi, rzeki płyną do morza, a ono się nie napełnia). Na tle z pozoru trwającego wiecznie świata, życie ludzkie wydaje się MARNOŚCIĄ: - jest zbyt krótkie, - nie zawsze jest skuteczny trud podejmowany   przez człowieka, - człowiek nie jest w stanie wszystkiego zrozumieć, - człowiek nie potrafi wszystkiego dostrzec - człowiek nie jest oryginalny, powiela różne schematy, - nic po człowieku nie pozostanie - poszukiwanie prawdy przysparza   nam duchowych problemów.   Z Księgi Koheleta pochodzi motyw vanitas = motyw wanitatywny, skupiony wokół rozważań na temat znikomości ludzkiego życia. Z Księgi Koheleta wywodzi się jedna z najsłynniejszych sentencji biblijnych: Marność nad mar

polski

Temat: O wieloznaczności Prometeusza. Mity greckie z biegiem czasu uległy desakralizacji – straciły swój specjalny, „boski” charakter, co wiąże się z odejściem Europejczyków od religii politeistycznych. Do dziś nie przestały być jednak jednym ze źródeł inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki. Literatura europejska wciąż chętnie odwołuje się do motywów mitologicznych. Ich obecność w utworach często służy ocenie współczesnego świata i jest jednocześnie wyrazem tęsknoty za antycznymi wartościami. Proszę przeczytać mit Prometeusz Jana Parandowskiego. Prometeusz Inne podania głosiły, że człowiek jest tworem jednego z tytanów - Prometeusza, który ulepił go z gliny pomieszanej ze łzami. Duszę zaś dał mu z ognia niebieskiego, którego parę iskier ukradł z rydwanu słońca. Niedaleko miasta Panopeus pokazywano chatę z cegieł, gdzie Prometeusz ongi dokonywał swej pracy. Dokoła leżały odłamki gliniastej ziemi, a szedł z nich zapach jakby ciała ludzkiego. Były to bowiem res